Πασχαλινό τραπέζι: Τι πρέπει να προσέξουμε;

Η Σαρακοστή πλησιάζει στο τέλος της και ήδη έχουμε μπει στην εβδομάδα του Πάσχα. Η περίοδος του Πάσχα χαρακτηρίζεται από δύο εντελώς αντίθετες διατροφικές καταστάσεις.

Περιλαμβάνει αρχικά τη 40ήμερη -ή μικρότερης διάρκειας- περίοδο νηστείας και εγκράτειας, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί η διατροφική υπερβολή που ξεκινάει από το βράδυ του Σαββάτου μετά την Ανάσταση και κορυφώνεται την Κυριακή του Πάσχα.

Αν και η νηστεία είναι μια καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση από επιβαρυντικά, τυποποιημένα τρόφιμα και τρόφιμα ζωικής προέλευσης, απαιτείται προσοχή τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά το τέλος της νηστείας και κυρίως κατά την επάνοδο στο πλήρες και πιο φυσιολογικό διαιτολόγιο.

Νηστεία τέλος; Τώρα θέλει προσοχή

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι τις ημέρες του Πάσχα παρατηρείται σημαντική αύξηση στις εισαγωγές στα νοσοκομεία. Σύμφωνα με τα στατιστικά, η προσέλευση ασθενών στα νοσοκομεία αυξάνεται κατά τουλάχιστον 30% μετά την Κυριακή του Πάσχα, κυρίως από άτομα που παρουσιάζουν καρδιακά και γαστρεντερολογικά προβλήματα.

Βασικός λόγος είναι η υπερκατανάλωση λιπαρών, αλατιού και αλκοόλ, αλλά και ζάχαρης από τα γλυκά και το τσουρέκι, η οποία έχει επιβαρυντικές επιπτώσεις στην υγεία, ειδικά όταν ακολουθεί μετά από τη νηστεία.

Πασχαλινά προβλήματα υγείας

Η δυσπεψία είναι ίσως από τα πρώτα προβλήματα που πολλοί από εμάς θα νιώσουμε. Κυρίως όμως τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα στομάχου όπως έλκος ή ιστορικό γαστρίτιδας, ίσως δυσκολευτούν περισσότερο να πέψουν τις παραδοσιακές τροφές του πασχαλινού τραπεζιού. Επιπλέον προβλήματα υγείας που είναι πιο έντονα την περίοδο του Πάσχα:

  • Η περιεκτικότητα σε πουρίνες του αρνιού ή του κατσικιού δημιουργεί προβλήματα σε άτομα με υψηλές τιμές ουρικού οξέος
  • Ενοχλήσεις της χολής είναι επίσης πιθανές, ιδιαίτερα σε άτομα με ιστορικό λιθίασης
  • Η μεγάλη συσσώρευση λίπους και κυρίως η παρουσία ποσοτήτων κορεσμένων λιπών και χοληστερόλης μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία της χολής
  • Οι καρδιοπαθείς αλλά και όσοι έχουν αυξημένους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου θα πρέπει να είναι διπλά προσεκτικοί με τη διατροφή τους το Πάσχα
  • Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείξουν αυτές τις ημέρες όσοι έχουν σακχαρώδη διαβήτη και όσοι είναι ασθενείς με καρδιαγγειακά νοσήματα, γιατί τα πασχαλινά γλυκά είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και σάκχαρα.

Συνεπώς, άτομα με παραπάνω σωματικό βάρος και παχυσαρκία, με αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης, με υπέρταση, σακχαρώδη διαβήτη και αυξημένο ουρικό οξύ, αλλά και έλκος, γαστρίτιδα ή άλλες παθήσεις του γαστρεντερικού συστήματος είναι αυτοί που πρέπει να προσέξουν περισσότερο τη διατροφή τους τις ημέρες αυτές.

Απολαύστε τα πάντα! Φάτε έξυπνα

Σύμφωνα με τους διατροφολόγους, η μετάβαση από τη νηστεία στην κατανάλωση ζωικών τροφίμων, απαιτεί προσοχή, καθώς η απότομη πρόσληψη ζωικής πρωτεΐνης μετά τη νηστεία και η μεγάλη ποσότητα τροφής και ποτού οδηγεί συχνά σε τροφικές δηλητηριάσεις.

Η νηστεία είναι λογικό να σας έχει γεμίσει προσμονή για το δείπνο της Ανάστασης και τον πασχαλινό οβελία, αλλά η απότομη κατανάλωση κρέατος και των υπόλοιπων συνοδευτικών εδεσμάτων μπορεί να επιβαρύνει αρνητικά τον οργανισμό σας.

Φάτε λοιπόν έξυπνα, απολαμβάνοντας τα πάντα από το πασχαλινό τραπέζι. Πώς;

Στο τραπέζι της Ανάστασης:

  • Στο βραδινό τραπέζι της Ανάστασης καλό είναι να περιοριστείτε μόνο στην κατανάλωση της παραδοσιακής σούπας και μιας σαλάτας. Η μαγειρίτσα είναι το ενδιάμεσο διατροφικό στάδιο ανάμεσα στη νηστεία και τα φαγητά του Πάσχα
  • Μην καταναλώσετε στο ίδιο γεύμα και το «κόκκινο» αυγό, για να μην κάνετε την πέψη σας ακόμα πιο δύσκολη. Συνοδέψτε την μόνο με σαλάτα και ψωμί
  • Πιείτε νερό! Θα σας βοηθήσει να μειώστε το αίσθημα της πείνας.

Στο τραπέζι της Κυριακής του Πάσχα:

  • Βάλτε στο πιάτο σας τη μερίδα κρέατος και συνοδευτικών που σας αντιστοιχεί και προσπαθήστε να περιοριστείτε σε αυτό
  • Καλό είναι να αποφύγετε το συνεχές τσιμπολόγημα
  • Δώστε προτεραιότητα στη σαλάτα, γεμίζοντας το πιάτο σας, ώστε να μειώσετε την ποσότητα όλων των άλλων τροφίμων που θα φάτε
  • Φάτε ψωμί, ώστε να χορτάσετε πιο εύκολα και έτσι να μην χρειαστεί να φάτε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού
  • Προσοχή στο αλκοόλ! Το αλκοόλ όχι μόνο προσφέρει «κενές» θερμίδες, με την έννοια ότι δεν συνοδεύονται από θρεπτικά στοιχεία, αλλά επιπλέον αυξάνει την όρεξη και μειώνει τις αντιστάσεις μας με αποτέλεσμα να τρώμε παραπάνω. To πιο σημαντικό όμως είναι πως αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για τα τριγλυκερίδια, το ουρικό οξύ και την αρτηριακή πίεση, όταν υπερβούμε τις συνιστώμενες ποσότητες.

Επομένως, καλό είναι να μην υπερβαίνουμε το ένα ποτηράκι κρασί την ημέρα οι γυναίκες και τα δύο οι άνδρες, ειδικά αν υπάρχουν ήδη προβλήματα υγείας.

Αρθρογραφία

Εγγραφή στο Newsletter:

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ

Μέλος του
Oμίλου Euromedica

Μαρίας Κάλλας 11 και Γραβιάς 2
T.K. 546 45, Θεσσαλονίκη
Τηλ. +30.2310.895100
Fax: +30.2310.847144
e-mail:info@genikikliniki.gr
www.genikikliniki.gr